Psychosomatische oefentherapie

Kijk voor meer informatie over psychosomatische therapie op onze website www.psychosomatiek-heiloo.nl

Een te hoge werkdruk, teveel drukte thuis, ingrijpende gebeurtenissen , zorgen, conflicten of dagelijkse ergernissen, de een kan er beter mee omgaan dan de ander. En soms komt er gewoon veel tegelijk op ons pad.

Stress…..wij hebben er dagelijks mee te maken. Er is niets aan de hand als wij ons er goed bij voelen. Stress is zelfs gezond. Wij hebben het nodig om goed te kunnen presteren, onszelf te motiveren en het beste uit onszelf te halen. Stress wordt ongezond wanneer wij stress niet afwisselen met ontspanning en herstel, oftewel stress moet aan en uit kunnen. Zodra er sprake is van teveel of langdurige stress, dreigt het gevaar dat lichaam en geest zich onvoldoende herstellen, met als gevolg lichamelijke en/of psychische klachten, wij spreken van psychosomatische klachten.

Lichamelijke klachten:

algemene vermoeidheid, gespannen nek-, schouder-, rugspieren, hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, moeilijk inslapen of vroeg wakker worden,  benauwdheid, hyperventilatie, druk op de borst,  duizeligheid, hartkloppingen.

Psychische klachten:

prikkelbaarheid, onrust, gejaagdheid, piekeren, concentratieproblemen, neerslachtigheid, angstgevoelens, onzekerheid, snel geïrriteerd zijn, overspannenheid.

Sociale componenten:

conflicten, verminderde prestaties, verminderde motivatie, ziekteverzuim, neiging om moeilijke situaties te mijden.

 Wat is psychosomatische oefentherapie?

 Psychosomatische oefentherapie richt zich op het herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en op het versterken van de persoonlijke kracht en kwaliteit. Je werkt aan de psychosomatische klacht én aan de oorzaken van de klacht. Er wordt dus gepraat en geoefend.

 ·         Je leert de innerlijke rust in je lichaam te herstellen. Dat is te leren met behulp van therapeutisch lichaamswerk. Dat zijn lichaamsbewustwordings-, ademhalings-, ontspannings- en aandachtsoefeningen (mindfulness). Je leert zo de signalen die je lichaam afgeeft bij stress te herkennen en te hanteren. Je komt dichter bij jezelf, bij het voelen van emoties en het leren voelen van grenzen.

·         Je leert door te luisteren naar je lichaam, een balans te vinden tussen spanning en ontspanning

·         Met behulp van therapeutische gesprekken ga je op zoek naar en werken aan het probleem achter de klacht. Je leert de wisselwerking tussen gedachten, gevoelens, overtuigingen en gedragingen te herkennen en op een positieve manier te veranderen.

·         Je leert belasting en belastbaarheid goed op elkaar af te stemmen. Je belastbaarheid kun je o.a. vergroten door het verbeteren van je houding en manier van bewegen en het verbeteren van je conditie.

 Voor meer informatie, neem contact op met Nancy van Ham, psychosomatisch therapeut io